Csatlakozó repülőjáratról akkor beszélünk, amikor az utazás során a célállomására több repülőjáratot is meg kell szerveznie. Azaz az útja több mint egy közvetlen repülőjáratból áll.
Ebben az esetben lényeges, hogy az utazását egyetlen foglalás keretében (foglalási számmal vagy ún. PNR-kóddal) vagy különálló repülőjáratokként szervezte-e meg. Egyetlen foglalásról akkor beszélünk, ha az összes járatot ugyanazon légitársaságtól vásárolta. Az összes járatot tehát egy légitársaság üzemelteti. Ha azonban külön repülőjegyeket vásárol (például a Prága-Milánó járatot a Ryanairtől és a Milánó-Athén járatot az EasyJettől), valószínűleg két különálló foglalásról van szó.
Hasonló helyzet áll fenn, ha a repülőjegyek közvetítőktől vásárol, például a Pelikán, Kiwi stb. A két különböző légitársaság repülőjegyei valószínűleg két különálló foglalásnak minősülnek.
De miért fontos mindez?
Ha utazása az eredeti terv szerint halad, akkor a több foglalás szinte nincs hatással. A probléma akkor merül fel, ha egyik járatát zavarják meg. Ha például az első járat késik, és ennek következtében lekési a csatlakozó járatát a célállomására, akkor a különböző foglalások kérdése alapvető fontossággal bír.
Ha az egész útját egyetlen foglalás keretében szervezte meg, és a légitársaság hibájából késett le a csatlakozó járatáról (például késés, járat törlése, túlfoglalás vagy más helyzetek miatt), akkor az EU rendelete alapján jogok illetik meg. Ezek közé tartozik az alternatív járat biztosítása a célállomására, valamint a feltételek teljesülése esetén akár 600 eurós kártérítés személyenként.
Azonban ha utazása több foglalásból áll, akkor ezekre a jogokra nincs jogosultsága. Az alternatív járatot tehát saját költségén kell szerveznie, és a pénzügyi kártérítésre csak akkor jogosult, ha az egyik járat teljesíti a késéssel vagy törléssel kapcsolatos kártérítés feltételeit, de a túlfoglalás vagy más helyzetek is.
Azt is megmutatjuk egy példán keresztül:
Prága - Milánó repülőjárat és a csatlakozó Milánó - Athén repülőjárat. Mindkét járatot a Ryanair üzemelteti egyetlen foglalás keretében. Az első járat 2 órával késik a légitársaság hibájából, így lekési az Athénba tartó csatlakozó járatát.
Azonban ha különböző foglalásokkal rendelkezik a repülőút során, akkor sem az alternatív járat biztosítására, sem a pénzügyi kártérítésre nincs jogosultsága. Saját költségén kell gondoskodnia a célállomására való további utazásról.
Az EU 261/2004 rendelete értelmében jogosultak vagyunk kártérítés igénylésére, akár 600 euróig, ha:
A leggyakoribb helyzet, amikor lekésheti a kapcsolódó járatát, az előző járat késése. Fontos megjegyezni, hogy nem számít a késés hossza az előző járat esetében, hanem az a késés, amely miatt késve érkezik a végcélhoz (ez vonatkozik az egy foglalás alá tartozó esetekre). Ha az első járatának csak például 1 óra a késése, és emiatt lekési a csatlakozást, majd pótló járattal érkezik a végcélhoz, ami több mint 3 órás késéssel jár, akkor jogosult a kártérítésre. Azonban ha az első járatának késése 4 óra, de mégis eléri a kapcsolódó járatát (volt elég idő a csatlakozásra), vagy ha pótló járatot kínálnak Önnek, amely kisebb, mint 3 órás késéssel érkezik a végső úticélhoz, akkor nincs jogosultsága pénzügyi kártérítésre.
Milyen összeget kaphat, azt az alábbi táblázatban tekintheti meg:
A járatok közötti távolság meghatározása fontos a kártérítés számításához, amely jár önnek a kapcsolódó járat késése esetén. Mivel főként az utazás végcélára van összpontosítva, a távolságot az első járat indulási reptere és a végcél reptere között számolják.
Például a Prága - Milánó járat és azt követően a Milánó - Athén járat esetén a távolságot a prágai és az athéni repülőtér között számolják. Az, hogy a Prága - Milánó járat késik vagy törlődik, nem befolyásolja a kártérítés számítását. Ha több mint 3 órával késve érkezik a végcélhoz, akkor jogosult lesz 400 euró kártérítésre (a Prága - Athén távolság meghaladja az 1500 km-t). Mindemellett mindez egyetlen foglalásra vonatkozik, amint azt korábban magyaráztuk.
Ahogy már korábban említettük, a pótló járat és a pénzügyi kártérítés nem az egyetlen jogosultságok, amikre jogosult lehet kapcsolódó járat késése esetén. Ezen kívül jogosult lehet például:
Egyszerűen megfogalmazva, csak akkor jogosult kártérítésre, ha az utazását zavaró helyzetet a légitársaság okozta. Ha a helyzet a légitársaság felelősségéből adódik és a szükséges feltételek teljesülnek, akkor jogosult lehet kártérítésre.
Ha azonban a járatkésés vagy a törlés a "kivételes körülményekre" hivatkozva történt, a légitársaságnak nincs kötelezettsége pénzügyi kártérítést fizetni Önnek. Fontos megjegyezni, hogy a jegy árának visszatérítésére (vagy pótló járatra) és az éjszakai késések esetén szállásra mindig jogosultsága van. Tehát függetlenül attól, hogy kivételes körülményekről van-e szó vagy sem, ezek a jogok mindig érvényesek. A kivételes körülmények csak a pénzügyi kártérítésre vonatkoznak. Ilyenek például:
Azonban nem mindig számít rendkívüli helyzetnek. A repülőgép technikai hibája például a legtöbb esetben a légitársaság felelősségének számít, így jogosult lehet pénzügyi kártérítésre.
A kapcsolódó járat késésének kártérítésére sem jogosult akkor, ha nem teljesül az egyetlen foglalás feltétele (lásd fent).
Fontos, hogy ne essen pánikba. Az utazás előtt fényképezze le a beszállókártyákat, vagy mentse el őket a telefonjára. Próbálja meg a tájékoztató pultnál kideríteni a repülőjének késésének vagy törlésének okát. Érdeklődjön a pultnál vagy a légitársaságnál az esetleges helyettesítő repülőjárat információiról. Ha csak másnap kínálnak Önnek helyettesítő repülőjáratot, kérjen szállásbiztosítást is. Ha sem a szállást, sem a helyettesítő repülőjáratot a légitársaság nem biztosítja, saját költségén vásárolhat mindent, amire szüksége van, majd a légitársaságnak vissza kell térítenie a költségeket. Olvassa el, milyen jogok illetik meg ebben a helyzetben, és lépjen kapcsolatba velünk a nyomtatványon keresztül. Mindent megoldunk Ön helyett, és két napon belül átutaljuk az Önnek járó összeget.
A kártérítési kérelmet két módon töltetheti ki. Természetesen megpróbálhat közvetlenül a légitársasággal tárgyalni és így megszerezni a kártérítést a lekésett járatáért. Vagy pedig kitöltheti a Refundio.hu weboldalon található űrlapot, és hagyhatja az egész kártérítési folyamatot ránk.
Nem fogjuk rábeszélni Önt semmire, a kártérítést a lemondott járatáért önállóan is megkaphatja a mi szolgáltatásaink igénybevétele nélkül. Viszont tartsa észben, hogy az egész kártérítési folyamat hosszadalmas lehet (minden akár 12 hónapot is igénybe vehet). A légitársaságok gyakran figyelmen kívül hagyják az utasok kártérítési kérelmeit, és csak sok kérés után válaszolnak hónapok múlva. Ezen kívül a folyamat sikere sem garantált. Ráadásul az sem egyszerű, hogy pontosan mire jogosult az elmaradt járat esetén. Így könnyen előfordulhat, hogy hónapok múltán sem kapja meg a várt kártérítést.
Ha nem szeretné végigcsinálni ezt a folyamatot, legyen az időhiány vagy az ismeretek hiánya miatt, egyszerűen bízza ránk és mi megpróbáljuk a lehető legtöbbet kihozni az ügyből.
Öt perc alatt kitöltheti űrlapunkat, mi mindent áttekintünk, és még aznap megkeressük Önt egy kártérítési ajánlattal. Az összeget előre utaljuk, és Ön 48 órán belül már rendelkezhet vele a számláján. Várakozás nélkül, stressz nélkül, és legfőképpen a kártérítés biztonságával. Az összeg az Öné marad, még abban az esetben is, ha véletlenül elveszítenénk az esetleges vitát a légitársasággal.
A járat késése miatt nem értem el a csatlakozó járatot. A légitársaság alternatív járatot ajánlott. Jogosult vagyok pénzügyi kártérítésre is?
Igen. Ha teljesülnek a feltételek (ld. Milyen kártérítésre jogosult?), jogosult vagy nem csak alternatív közlekedési megoldásra a célállomásra, hanem pénzügyi kártérítésre is akár 600 EUR-ig személyenként.
Hogyan tudom ellenőrizni, hogy az én járatom egy foglaláson belül van-e?
A foglalási azonosító számot (PNR) a repülőjegyen vagy a foglalási visszaigazoláson találhatja meg. Ezt az információt általában megkapja a jegyvásárlás előtt. Ha utazást egy utazási iroda részeként vásárol, az utazási iroda is megadhatja ezt az információt kérésre.
Az én járatom a rossz időjárás miatt késett, jogosult vagyok a kártérítésre?
Sajnálatos módon nem. A rossz időjárás egy kivételes körülmény, amelyért a légitársaság nem felelős. Ezért pénzügyi kártérítésre nem jogosult, de a repülőjegy árának visszatérítésére, illetve egy alternatív járatra, szállásra vagy ellátásra igen, erről ne feledkezzen meg.
Az légitársaságom elutasította a kártérítési kérelmemet kivételes körülményekre hivatkozva. Mit tehetek?
Töltse ki a mi űrlapunkat. Annak ellenére, hogy a légitársasága elutasította a kérelmét, megpróbálunk segíteni. A jövőben azonban egyszerűbb lenne minket azonnal felkeresni, hogy elkerülje ezeket a helyzeteket.
Az állásomhoz kapcsolódóan a munkáltatóm vásárolta meg a jegyet, üzleti útra utaztam. Jogosult vagyok-e így is kártérítésre a csatlakozó járat lekésése miatt?
Igen. Nem számít, hogy a repülőjegyet a munkáltatója vagy ön vásárolta-e, lényeges az, hogy ki utazott vagy kellett volna utaznia az adott járattal. Így jogosult ugyanarra a mértékű kártérítésre, mintha a családjával nyaralt volna.
Az egyes légitársaságok eljárása bizonyos tekintetben némileg eltérhet. Válassza ki az utazásában érintett légitársaságot, és tájékozódjon arról, hogyan kaphat kártérítést a lekésett járatért.