Lehet, hogy hihetetlennek tűnik, de az a helyzet, amikor a légitársaság több repülőjegyet értékesít, mint amennyi a repülőgép kapacitása, nem annyira szokatlan. A légi közlekedés üzemeltetése költséges dolog a légitársaságoknak, ezért igyekeznek minimalizálni a költségeiket olyan esetekre, amikor az utasok az utolsó pillanatban nem jelennek meg a repülésre, és a repülőgép így nem indul el teljesen megtelve. A légitársaság gyakran elad több repülőjegyet, mint amennyi ülés rendelkezésre áll a repülőgépen, és néhány utas egyszerűen nem fér be.
Ha azt kérdezi, hogy ez egyáltalán törvényes-e, akkor igen. Azonban van szabályozása, és utasként joga van kártérítést igényelni akár 600 € összegben.
Az EU 261/2004 számú rendelete szerint jogában áll pénzügyi kártérítést kérni, ha:
A beszállás megtagadása esetén a pénzügyi kártérítésre való jog függ az Ön repülőútjának hosszától és más feltételektől. A kártérítés összege személyenként 250 és 600 euró között van a beszállás megtagadásának feltételeinek teljesítése esetén.
A pénzügyi kártérítés mellett természetesen ugyanúgy, mint repülőjárat-törés esetén, jogosultsága van a repülőjegy árának visszatérítésére vagy egy alternatív repülőjárat felajánlására a célállomására, a lehető legrövidebb időn belül. A beszállás megtagadása (túlfoglalás miatt) esetén megfelelően tájékoztatni kell Önt, és a repülőtéri személyzetnek el kell mondania, mire jogosult pontosan ebben a helyzetben. Ha találkozik a rendkívüli körülmények kifejezéssel, olvassa el ezt a cikket.
Ha a kapu személyzete megtagadja a beszállást a repülőgépbe, akkor elsősorban meg kell próbálnia nyugodtnak maradni és minél több információt megtudni. Az utazás előtt fényképezze le a fedélzeti jegyeket vagy mentse el őket a telefonjára. Semmiképpen se fogadjon el voucher-t vagy más kártérítési formát közvetlenül a légitársaságtól a helyszínen. Elfogadásukkal lemondana azokról a jogokról, amelyek Önnek az európai rendelet alapján járnak, és ez nem feltétlenül lenne előnyös Önnek.
Próbálja meg kideríteni a kapu személyzetétől, aki nem engedte be a repülőgépbe, miért tagadták meg a beszállást. Ha beleegyeznek, kérjen írásos megerősítést, vagy dokumentálja a helyzetet a későbbi bizonyíték érdekében (különösen, hogy időben készült a repülésre és a beszállás megtagadásának oka nem Önön múlott).
Kérjen információkat egy esetleges alternatív repülőjáratról a pultnál vagy a légitársaságtól. Ha következő napra kínálnak helyettesítő repülőjáratot, kérjen szállásbiztosítást. Ha a légitársaság nem nyújt szállást vagy alternatív repülőjáratot, önállóan is vásárolhatja meg mindent, amire szüksége van, majd a légitársaságnak később visszatéríti a költségeket. Érdeklődjön az ellátásról, amit a légitársaságnak biztosítania kellene.
Olvassa el, milyen jogok illetik meg Önt ebben a helyzetben, és lépjen kapcsolatba velünk az űrlap segítségével. Mindent elintézünk Ön helyett, és másnapra elküldjük Önnek az önnek járó összeget.
Az akár 600 eurós pénzügyi kártérítési igényt azonnal érvényesítheti, amennyiben a beszállás megtagadása (túlfoglalás miatt) történt. A légitársaságnak azonnal ki kellene fizetnie ezt az összeget helyben. Ha ez nem történik meg, természetesen később is igényelheti a kártérítést. Ráadásul, ha a Refundio.hu szolgáltatást választja, a kártérítést másnap megkapja tőlünk.
Ellentétben a repülőjárat-törés vagy késés esetével, vagy egy csatlakozó járat lekésése, a beszállás megtagadása esetén a légitársaság megpróbálhatja kétségbe vonni jogát a kártérítéshez. Különösen abban az esetben, ha a beszállás megtagadását az Ön oldaláról származó okok (például késői érkezés a beszálló kapuhoz stb.) okozták. Emiatt fontos, hogy minél több bizonyítékot szerezzen, amelyek a helyzetét igazolják, hogy könnyebben érvényesíthesse a kártérítési igényét.
Mindig fotózza le vagy mentse el telefonjára nem csak az eredeti repülőjegyeket, hanem a helyettesítő repülőjegyeket is (ha kapott ilyet). Fotózza le vagy őrizze meg minden légitársaságtól kapott dokumentációt - próbáljon írásos bizonyítékot szerezni a beszállás megtagadásának okáról. Fotózza le az indulási táblán szereplő információkat.
Abban az esetben, ha (túlfoglalás miatt) megtagadják a beszállást, Ön azonnali kártérítésre jogosult. Ön a helyszínen azonnali pénzügyi kártérítést ajánlhat fel a légitársaságnak. Ha ez nem történik meg, természetesen később is igényelhet kártérítést. Közvetlenül a légitársasággal is felveheti a kapcsolatot, és megpróbálhat saját maga tárgyalni a kártérítésről. Az egész folyamat azonban akár 12 hónapig is eltarthat, és nincs garancia a sikerre. A légitársaságok gyakran lassan dolgozzák fel ezeket a követeléseket, és akár figyelmen kívül is hagyhatják azokat, ami jelentős stresszt okozhat Önnek. Ha nem szeretne egyedül foglalkozni ezzel, igénybe veheti a Refundio.hu szolgáltatásait, és mindent ránk bízhat.
A kérelem kitöltése körülbelül 5 percet vesz igénybe. Mi megvizsgáljuk a kérelmét, és még aznap kínálunk Önnek kártérítést. Ha elfogadja, a pénzt előre elküldjük, és legfeljebb 48 óra alatt megérkezik a bankszámlájára. Várakozás nélkül, stressz nélkül és legfőképpen a kártérítés biztos tudatával. Az összeg Öné marad még akkor is, ha véletlenül elveszítenénk az ügyet a légitársasággal szemben.
Ha az alább felsorolt légitársaságok valamelyikénél megtagadták a beszállást, olvassa el a kártérítés igényléséről szóló külön cikkeket.