A 261/2004/EK uniós rendelet fontos szerepet játszik az utasok jogainak védelmében késés, járattörlés vagy visszautasított beszállás (túlfoglalás) esetén. E rendeletnek köszönhetően az utasok pénzügyi kártérítésben részesülhetnek, ha a légitársaság felelőssége miatt váratlanul meghiúsulnak a terveik. Sok utas azonban nincs tisztában a jogaival, ezért fontos, hogy részletesebben ismertessük a 261/2004/EK uniós rendelet tartalmát.
EasyJet - járattörlés
Az első helyzet, amikor az utas kártérítésre jogosult, a járat törlése esetén áll fenn. Ha törlik a járatát, és az easyJet csak 14 nappal a tervezett indulás előtt értesíti Önt, akkor nagy valószínűséggel jogosult lesz kártérítésre. Ez alól kivételt képezhet, ha a járatot például a rossz időjárás vagy a légiforgalmi irányítók sztrájkja miatt törölték. Ezek olyan kivételes körülmények, amelyeket az easyJet nem tud visszafordítani. Ilyen esetekben sajnos nem jogosult kártérítésre.
EasyJet - járatkésés
Ön akkor is jogosult kártérítésre, ha járata több mint 3 órát késik a célállomáson. Fontos megjegyezni, hogy ez nem a felszálláskor, hanem csak a leszálláskor jelent késést. Így előfordulhat, hogy a repülőgép 3,5 órás késéssel száll fel, de a repülés során utoléri magát, és az ebből eredő késés kevesebb, mint 3 óra. Az is lényeges, hogy a késés az easyJet hibájából adódik. "Rendkívüli körülmények" esetén nem áll fenn kártérítési igény. Ha a járat késése miatt lekéste csatlakozó járatát, kérjük, olvassa el ezt a cikket.
EasyJet - Overbooking
A túlfoglalás vagy a túlzsúfoltság miatti beszállás megtagadása egy másik ok arra, hogy az uniós rendelet értelmében pénzügyi kártérítésben részesüljön az utas. Konkrétan ez az az eset áll fenn, amikor Ön érvényes jeggyel rendelkezik, és jó előre megérkezik a repülőtérre, de az easyJet munkatársai közlik vele, hogy nem engedhetik fel a gépre, mert nincs szabad hely. Az easyJet valószínűleg felajánl Önnek egy másik járatot, de ez nem jelenti azt, hogy az easyJet mentesül a kártérítés megfizetése alól. A kártérítési igény feltétele, hogy az utas nem önként mondott le a repülőgépen elfoglalt helyéről, hanem akarata ellenére nem engedték felszállni.
Ha a fenti helyzetek valamelyike történt Önnel, két lehetősége van a kártérítésre. Ha nem akar órákig e-mailezni és telefonálni az easyJet ügyfélszolgálatának, akkor szakértőhöz fordulhat, aki kártérítést tud szerezni Önnek. Mi a Refundio-nál jártasak vagyunk az egész folyamatban, így tudjuk, hogyan kell kommunikálni az easyJet képviselőivel. Ügyvédeink naponta több tucat utasnak segítenek kártérítést kapni a megszakadt járat miatt. Mindössze egy rövid űrlap kitöltésére lesz szükségünk Öntől. Ezután felmérjük a helyzetet, és munkához látunk. Addig is Ön kellemesebb tevékenységekkel foglalkozhat. Kártérítést fogunk szerezni az easyJet-től, akár békés úton, akár - ha szükséges - bírósági úton. Egy fillért sem kérünk érte. Csak akkor tartunk meg egy kis jutalékot az elvégzett munkánkért, ha sikerrel járunk az ügyben.
A másik lehetőség, hogy saját maga veszi fel a kapcsolatot az easyJettel. Ki kell töltenie a weboldalukon található kapcsolatfelvételi űrlapot, majd várnia kell, hogy válaszoljanak az ügyére. Ez néhány hetet is igénybe vehet, és valószínűleg az easyJet elutasítja majd az Ön igényét, azzal az elvárással, hogy Ön nem folytatja tovább az ügyet. Ügyfeleink tapasztalatai szerint a légitársaságok ezt a taktikát alkalmazzák az utasok elrettentésére még olyan esetekben is, amikor kétségtelenül jogosultak kártérítésre.
Ha gyorsan és egyszerűen szeretne kártérítést kapni egy megszakított járat miatt, kattintson az alábbi linkre. A rövid űrlap kitöltése után Önnek nem kell semmivel sem foglalkoznia, mi mindent elintézünk.
A legrövidebb, azaz legfeljebb 1500 kilométeres repülőutak esetében az uniós rendelet értelmében 250 eurós kártérítés igényelhető. A hosszabb, 1500 és 3500 kilométer közötti járatok esetében 400 eurós kártérítési igényt kell benyújtani. A 3500 kilométernél hosszabb repülőutak esetében legfeljebb 600 EUR összegű kártérítés igényelhető. Ezeknek a járatoknak azonban az a feltétele, hogy egy EU-n kívüli és egy EU-n belüli repülőtér között kell közlekedniük. Az EU-n belüli, 3500 kilométernél hosszabb repülőutak a 400 eurós kategóriába tartoznak. Ezenfelül a 3500 kilométer feletti járatok esetében feltétel, hogy a felmerült késésnek meg kell haladnia a 4 órát, ellenkező esetben az easyJet felére, 300 euróra csökkentheti a kártérítést.
Nem minden késett vagy törölt járat, amely megfelel a fenti feltételeknek, automatikusan jogosult pénzügyi kártalanításra. Vannak bizonyos események, amelyeket az easyJet nem tud előre jelezni, és ha bekövetkeznek, nem tudja megakadályozni. A 261/2004 rendelet kimondja, hogy ezekben az esetekben a légitársaság nem köteles kártalanítani az utast.
Az úgynevezett rendkívüli körülmények például a repülési radar meghibásodása, heves esőzés vagy vihar esetén merülhetnek fel. A rendkívüli körülmények közé tartozó egyéb helyzetekről itt található cikkünkben olvashat áttekintést.
Az easyJet három, egyedi járatokat üzemeltető társaságra oszlik. Ezek az easyJet UK Limited, az easyJet Europe Airline GmbH és az easyJet Switzerland S.A. Mindig jó ötlet tudni, hogy az Ön járatát e három társaság közül melyik üzemeltette. Ha ugyanis kártérítési igényt nyújt be, nem nyújthat be általános igényt, hanem a konkrét üzemeltető légitársasághoz kell fordulnia.
Azt, hogy melyik légitársaság a felelős, megtudhatja a járatszám előtti táblán. Az easyJet UK Limited járatait EZY vagy U2, az easyJet Europe Airline GmbH járatait EJU, az easyJet Switzerland S.A járatait pedig EZS jelzéssel jelölik.