Az Európai Unió intézkedéseket kívánt hozni a légi fuvarozók utasokkal szembeni önkényes magatartásának megakadályozására, ezért elfogadta a 261/2004/EK rendeletet. Ez a rendelet védi a légi utasok jogait, és meghatározza a kártérítés módját e szabályok megsértése esetén.
Az uniós rendelet szabályozza a törölt vagy késő járatokat és a visszautasított beszállás (overbooking) eseteit.
A 261/2004/EK uniós rendelet három fő esetet határoz meg, amelyekben az utas kártérítést igényelhet. Ezek a következők:
Ha a Smartwings járata 3 órát vagy annál többet késik, jogosult kártérítésre. A késés hosszának kiszámításánál a repülőgépnek a célállomáson való leszállásának a menetrend szerinti érkezéshez viszonyított időpontja a mérvadó. Ezzel szemben az a késés, amellyel a repülőgép felszállt, nem számít. Az is fontos, hogy a hiba a smartwingset terheli, tehát nem lehet rendkívüli körülmények (pl. rossz időjárás) következménye.
Ha a Smartwings kevesebb mint 14 nappal a tervezett indulás előtt törli a járatát, Ön szintén jogosult a visszatérítésre. A járatok késéséhez hasonlóan a törlés oka nem lehet rendkívüli körülmény, hanem a Smartwings hibája. Ellenkező esetben Ön nem jogosult kártérítésre.
Megtagadott beszállás (overbooking)
Akkor is kaphat kártérítést, ha a Smartwings személyzete a túlzsúfoltság miatt megtagadta a beszállást, annak ellenére, hogy Ön kifizette a jegyét. Ebben az esetben ugyanolyan mértékű kártérítést igényelhet, mint a törölt vagy késett járat esetében, az alábbi cikkben leírt szabályok szerint. A kártérítés igénylésének feltétele, hogy az utas nem akarata ellenére szállhatott fel a repülőgépre, és nem önkéntes helyváltoztatásról volt szó.
A 261/2004/EK rendelet szerinti kártérítési igény nem keletkezik, ha a fenti feltételek valamelyike teljesül. Vannak bizonyos helyzetek, amelyeket a Smartwings nem tud ellenőrizni vagy megakadályozni. Az EU véleménye szerint méltánytalan lenne, ha a légitársaságokat még ezekben az esetekben is kártérítésre köteleznék, ezért a rendeletbe az úgynevezett kivételes körülményeket is belefoglalták. Ezek közé tartozik például a repülőtéri személyzet sztrájkja, a rossz időjárás vagy a repülési radar meghibásodása. Ha ezen körülmények bármelyike bekövetkezik, a Smartwings nem köteles kártalanítani Önt.
Az Önt megillető összeg elsősorban a járat távolságától és a végső célállomásig tartó késés hosszától függ. A kártalanítási szabályok a törölt és késett járatokra, valamint a visszautasított beszállásra egyaránt vonatkoznak.
Legfeljebb 1 500 kilométeres repülőút esetén az utasok legfeljebb 250 euró kártérítésben részesülhetnek. Hosszabb, 1 500 és 3 500 kilométer közötti járatok esetében akár 400 EUR összegű kártérítést is igényelhet. A 3 500 kilométernél hosszabb járatok esetében akár 600 eurót is igényelhet. Feltétel, hogy a repülőútnak egy EU-n belüli és egy EU-n kívüli repülőtér között kell történnie. Egy példa erre egy Prágából Dubajba tartó repülőút. Másrészt a 3500 kilométert meghaladó, de csak az EU-n belüli járatok esetében a visszatérítés 400 euróra csökken.
A 600 eurós követelés esetén az uniós rendelet előírja, hogy a késésnek 4 óránál hosszabbnak kell lennie. Ha tehát a járata megfelel a 3500 kilométer feletti távolsági követelménynek, de a célállomásra 3-4 óra késéssel érkezik, a Smartwings jogosult a kártérítést 300 euróra csökkenteni. Ha a csatlakozó járat lekésésével kapcsolatos információkat keres, kérjük, olvassa el ezt a cikket.
Ha járatát törlik vagy késik, két lehetősége van a visszatérítésre. Először is, kapcsolatba léphet a Smartwings-szel a Smartwings weboldalán található kapcsolatfelvételi űrlapon keresztül. A legtöbb utazó kezdetben ezt a lehetőséget választja, de hamar rájön, hogy ez nem túl sikeres. A légitársaságok gyakran még akkor sem hajlandóak kártérítést fizetni az utasoknak, ha erre jogosultak. A légitársaságok, jelen esetben a Smartwings, ilyenkor arra számítanak, hogy az utasok többsége elfogadja ezt a döntést, és nem folytatja tovább a helyzetet, mivel ez sok időbe és idegbe kerülne nekik. Ráadásul a végkifejlet továbbra is bizonytalan lenne.
A másik lehetőség, hogy megspórolja magának a fáradságot, és hozzánk irányítja az ügyét. Jogi osztályunk napi szinten kommunikál a légitársaságok képviselőivel, és ismerjük az egész folyamatot. Egyszerűen töltse ki űrlapunkat, kollégáink átnézik az ügyet, majd felveszik a kapcsolatot a Smartwings képviselőjével. Ha szükséges, ügyvédeink bíróság elé viszik a légitársaságot. Amint megkapja a kártérítést, azonnal kifizetjük Önnek. A Refundio-rendszer előnye, hogy Ön nem fizet bírósági illetéket vagy pénzt jogi szolgáltatásokért, mintha kártérítési igényét egyénileg, ügyvéddel akarná intézni. Mi is előre kifizetjük a kártérítését, ha tudjuk. Így nem kell várnia semmire, és a pénz azonnal a számláján van.
Ha szeretne kártérítést kapni egy megszakadt járat miatt, de időt és idegeket szeretne megspórolni magának, kérjük, töltse ki rövid űrlapunkat. Mi mindent elintézünk, majd kifizetjük Önnek az Önt megillető pénzt.
Bár a Smartwings cseh vállalat, járatait négy különböző európai országból üzemelteti. Ezért jó, ha tudja, hogy melyik konkrét légitársaság üzemeltette a járatát. Ha a járatszámot QS előzi meg, akkor az egy csehországi székhelyű Smartwings járat. Másrészt a 6D a Smartwings Slovakia megjelölése, a 7O kombináció a Smartwings Hungary, a 3Z megjelölés alatt pedig a Smartwings Poland-ot ismerheti fel. A cégek megkülönböztetése elengedhetetlen ahhoz, hogy a megfelelő cégtől igényelhessünk kártérítést.