A 261/2004/EK uniós rendelet alapvető fontosságú az utasok jogainak védelme érdekében a járatok késése vagy törlése, de a beszállás megtagadása (túlfoglalás) esetén is. A rendelet kimondja, hogy az utasok jogosultak pénzügyi kártérítésre, ha menetrend szerinti járatuk váratlanul megszakad, amiért a légitársaság felelős. A 261/2004/EK uniós rendeletnek köszönhetően az utasok biztosak lehetnek abban, hogy védelemben részesülnek, és jogaik mindig megmaradnak. Fontos azonban, hogy ismerjék jogaikat, és tudják, hogyan éljenek velük ezekben a kedvezőtlen helyzetekben.
Ha pénzügyi kártérítést szeretne kapni a Ryanair járatának megszakadása miatt, annak az alábbi lehetőségek valamelyikéhez kell kapcsolódnia.
A túlfoglalás azt jelenti, hogy az Ön beleegyezése nélkül megtagadták a beszállást. A Ryanair munkatársai legtöbbször közlik Önnel, hogy a túlfoglalás miatt már nincs hely az Ön számára. Ebben az esetben 250 és 600 euró közötti kártérítésre lehet jogosult, a tervezett járat távolságától függően. Tudjon meg többet a visszautasított beszállásról.
A Ryanair járata legalább 3 órát késett, és a késés oka nem rendkívüli körülmények, például a repülőtéri személyzet sztrájkja vagy kedvezőtlen időjárási körülmények miatt következett be. A feltételeknek való megfelelés szempontjából nem számít, hogy a repülőgép milyen késéssel szállt fel, csak a menetrend szerinti és a célállomáson történő tényleges leszállás közötti időkülönbség. A kártérítés összege a késés hosszától és a repülőterek közötti távolságtól függően 250 EUR és 600 EUR között változik. További információk a késő járatokról.
A 261/2004/EK uniós rendelet szerint még egy fontos feltételnek kell teljesülnie ahhoz, hogy kártérítést lehessen igényelni. A Ryanair repülőgépének vagy az EU-ban található repülőtérről kell felszállnia, vagy az EU-ban kell leszállnia. Ha tehát az Ön járata az EU-n kívüli repülőterek között közlekedett, sajnos nem kaphat kártérítést.
Ha a Ryanair törli az Ön menetrend szerinti járatát, és kevesebb mint 14 nappal korábban értesíti Önt, Ön a járatkésés összegének megfelelő kártérítésre jogosult, szintén a járat távolságától függően. A járatkésésekhez hasonlóan azonban a Ryanairnek is vétkesnek kell lennie. Ha a járattörlés rendkívüli körülmények miatt történt, a Ryanair nem köteles kártérítést fizetni Önnek. További információ a törölt járatokról.
Ha késés vagy törlés miatt lekési a csatlakozó járatát, ugyanolyan feltételek mellett ugyanolyan jogosultsággal rendelkezik, mint törlés esetén.
Az Önt megillető összeg a késés hosszától és a célállomás közötti távolságtól függ. A 3 500 kilométernél hosszabb járatok esetében legfeljebb 600 EUR-t igényelhet. Ezeknél a járatoknál azonban az egyik repülőtérnek az EU-ban, a másiknak pedig az EU-n kívül kell lennie. Ha tehát több mint 3500 kilométert repül, de csak az EU-n belül, a kártérítés 400 euróra csökken. Az 1500 és 3500 kilométer közötti járatok esetében a Ryanairrel szembeni követelés 400 euró. A repülőterek közötti rövidebb, legfeljebb 1500 kilométeres járatok esetében a követelés 250 euró.
Fontos megjegyezni, hogy a 3500 kilométer feletti járatok esetében a Ryanair a kártérítést az eredeti 600-300 euró 50%-ára csökkentheti, ha a késés 3 és 4 óra között van. Ha teljes kártérítést szeretne, a járatának több mint 4 órát kell késnie.
A megszakított járatért kétféleképpen kaphat kártérítést. Vagy maga léphet kapcsolatba a Ryanairrel a webes űrlapon keresztül. A Ryanair megvizsgálja az esetet, majd visszajelez Önnek, és döntést hoz arról, hogy fizet-e kártérítést vagy sem. Ha azonban elutasítják a kérelmét, nincs sok lehetősége arra, hogy fellebbezzen a döntés ellen. Írhat az ügyfélszolgálatnak, vagy közvetlenül felhívhat egy Ryanair-alkalmazottat. A legjobb esetben valaki felveszi a telefont, és elidőzik Önnel, de ne számítson arra, hogy a Ryanair felülvizsgálja a döntését. Ezután ügyvédhez fordulhat, de ha a bíróságon nem jár sikerrel, akkor bírósági illetéket és magas jogi költségeket kell fizetnie. Ez a lehetőség nagy kockázatot jelent, és sokba kerülhet Önnek.
A másik lehetőség, hogy gyakorló ügyvédekhez fordul, akik naponta több tucat utasnak segítenek jogaik védelmében. Önnek mindössze egy rövid űrlapot kell kitöltenie. A többiről mi gondoskodunk. Ügyének rövid felmérése után felvesszük a kapcsolatot a Ryanair képviselőjével, és a pénzét pillanatok alatt a számláján találja. Ezenfelül készen állunk arra, hogy szükség esetén megvédjük jogait a bíróságon. Az Ön számára az az előny, hogy a Refundio szolgáltatásaiért nem fizet díjat, csak részleges jutalékot az ügy sikere esetén.
Még ha a megszakított járat megfelel is a fenti feltételeknek, nem biztos, hogy minden esetben jogosult kártérítésre. Vannak ugyanis úgynevezett rendkívüli körülmények, amelyek esetén a Ryanair nem köteles kártérítést fizetni. Ezek olyan hirtelen fellépő helyzetek, amelyeket a Ryanair nem tudott volna megelőzni, és amelyek az Ön járatának késéséhez vagy törléséhez vezettek. Ilyen helyzetek többek között a kedvezőtlen időjárási körülmények vagy a légiforgalmi irányítók sztrájkja.
Tudta, hogy a Ryanair naponta átlagosan több mint 3000 járatot üzemeltet? Az ír fapados légitársaság az összes európai légitársaság közül a legmagasabb, a második helyen álló EasyJet feleannyi járatot repül naponta.
A Ryanair összes repülőgépeinek száma elképesztő, 565 darab. A Ryanair a leányvállalataival, a Buzz-szal, a Laudával és a Malta Airrel együtt 40 európai, afrikai és közel-keleti ország több mint 240 célállomására repül.